Søg i denne blog

mandag den 11. november 2013

Pasta carbonara i to varianter uden æg :)

Lørdag bekæmpede Lisa, Daniel og jeg det kedelige regnvejr med hygge indendørs. Der blev om eftermiddagen bagt boller, (hvor opskriften er smidt op på bloggen tidligere), og om aftenen stod der lækker og cremet pasta carbonara på menuen. Opskriften er til 4 personer. Vi fik en rest til overs, der nemt kunne spises til frokost næste dag:

500 g. frisk pasta
125 g. bacon
2½ dl. fløde
ca. 150 g. revet mozzarella
Salt og peber

Først skæres baconen i mindre stykker og sprødsteges på panden. Vi valgte at tage størstedelen af baconen af panden igen, inden fløden blev hældt på, da vi gerne ville bevare den sprøde konsistens. Fløden hældes nu på panden og får lov at boble et par minutter (Pas på den ikke brænder på, fløden kan let komme til at koge lynhurtigt!). Tilsæt til slut den revede mozzarella (gem lidt til drys ovenpå retten inden servering), og smag retten til med rigeligt salt og peber. Den friske pasta skal til slut koges, til den er al dente, hvorefter den hældes over i et dørslag og drænes for vand. Pastaen smides over i sovsen og mixes rundt, til alt pastaen er dækket af den lækre og cremede sovs. Pasta carbonara anrettes til slut i dybe tallerkener og drysses med mozzarella og den sprødstegte bacon fra før :) Velbekomme.


Efter en lang togtur hjem mod København dagdrømte jeg undervejs om en lidt mere frisk udgave af pasta carbonara. Jeg har virkelig en forkærlighed for pastaretter, og det er ganske nemt at bikse sammen, når tiden er knap og appetitten stor. Jeg havde lige et par timer i lejligheden, inden der var afgang mod anden session af mindfulness. :) Jeg er ikke den helt store fan af bacon, men i begrænsede mængder smager det nu ganske udemærket. Retten er til ca. 3 personer, eller til en person til aftensmad og to dage til frokost ;) Her kommer en lidt mere frisk udgave af retten med både et par af mine favoritter fra grøntsagsskuffen samt revet citronskal:
225 g. groft pasta
125 g. bacon
2 dl. fløde
½ squash
150 g. champignon
Skallen fra ½-1 citron afhængig af, hvor syrlig man gerne vil have retten
Parmesan i rigelige mængder (ca. 50 g.)
Mazeina udrørt i lidt vand til at tykne saucen med
Salt og peber

Pastaen koges efter anvisningerne på panden, og afdryppes derefter i et dørslag. Ligesom i ovenstående opskrift sprødsteges baconen på en tør pande, hvorefter det meste af baconen tages af panden igen. Squashen halveres først og skæres derefter i skiver på ca. 3-4 mm. tykkelse. Champignonerne skæres i skiver i ca. samme tykkelse. Squash og champignon svitses nu af på samme pande, som baconen blev sprødstegt på. Jeg kan rigtig godt lide mine grøntsager stadig har lidt bid i sig, så de skal kun stege et par minutter, før citronskal rives over retten, og fløden tilsættes. Saucen smages nu til med salt og peber. Baconen tilsættes igen og vendes sammen med saucen. Ønsker man en lidt tykkere sauce, kan man først tilsætte lidt mere parmesan. Siden hen kan saucen jævnes med lidt maizena rørt ud i lidt vand. Til slut tilsættes pastaen, og retten vendes rundt, til alt pastaen er dækket. Retten serveres med revet parmesan på toppen i dybe tallerkener. :)

Der var lige mine to forslag til to mere eller mindre uortodokse udgaver af pasta carbonara. Lækkert smager de, og nemme er de at lave. :) Det er blot to af mange af de pastaretter, som bliver tryllet frem, når jeg slår mig løs i et køkken. Jeg kan med sikkerhed sige, at der helt sikkert kommer flere pastaretter i nærmeste fremtid. Ha' en dejlig ny uge.

Hvilke pastaretter er dine ynglings?
- Sille


Ingen kommentarer:

Send en kommentar