Søg i denne blog

lørdag den 7. januar 2017

7 tips til at spare tid og penge på madlavningen

Hvem vil ikke gerne spare både tid og penge, når det kommer til det månedlige madbudget? Igennem mine snart fire og et halvt år på SU har jeg stor erfaring med at strække pengene lidt længere, når det kommer til mit månedlige madbudget. 

Men en ting er sikkert blot fordi retterne har været lidt billigere, er jeg ikke gået på kompromis med smagen eller ernæringsværdien. Jep, jeg går også lidt op i det der med sundhed. Men igennem især det sidste år har madlavningen fyldt mindre og mindre i mit liv, fordi hverdagens travlhed har taget over. Men jeg har jo spist hjemmelavet mad de fleste aftener.


Men hvad er hemmeligheden? 


Nedenfor deler jeg mine tips til, hvordan du sparer både tid og penge i en travl hverdag:

1. Lav en madplan


Uanset for hvor mange dage du laver en madplan for - så kan en madplan være med til at styre, hvad der ryger på indkøbslisten og derved, hvad der ryger i indkøbskurven, når du handler. Har du en plan, er der mindre sandsynelighed for, at der ryger en helt masse ned i kurven, du ikke lige havde kalkuleret med i budgettet.


2. Køb ind 1-2 gange pr. uge


Jeg køber gerne stort ind en gang om ugen - og mindre ind 1-2 gang i løbet af ugen. I weekenden klarer jeg gerne det store indkøb til det meste af den kommende uge, og i løbet af ugen køber enten min kæreste eller jeg de småting ind, vi lige mangler f.eks. en liter mælk eller to. 

       

3. Gå efter tilbud


Sæt dig ned i weekenden, kik tilbudsaviserne igennem f.eks. på en app på telefonen og planlæg dine indkøb efter, hvad der er på tilbud i dine nærmeste supermarkeder. Lav din madplan efter hvad der er på tilbud. F.eks. er der et godt tilbud på hakket oksekød, så lav chili con carne, lasagne eller kødsovs en af de næste dage. Pro-tip: lav en indkøbsseddel efter hvad der er på tilbud.


4. Lav store portioner


Jeg kender ikke nogle, der gider lave mad hver dag i en travl, og er du også en af dem, der ikke gider, så læs med videre. 
Jeg laver gerne mad til to dage, f.eks. pasta med kødboller og tomatsauce til to dage eller lasagne til flere dage. Frys også gerne det ned, I ikke kan spise inden for den kommende uge. Så har I et godt solidt hjemmelavet måltid, til en dag hvor overskuddet ikke er til at lave mad.

5. Giv kulhydraterne hovedrollen


Jeg elsker pasta, ris, nudler og kartofler og sammenlignet med kødet, så er prisen på de kære og udskældte kulhydrater meget lavere. Jeg vælger gerne retter til madplanen ud fra, hvad vi har af kulhydrater i huset, f.eks. har vi brune ris i skabet, laver jeg gerne wok eller boller i karry ugen efter. Altså tager jeg udgangspunkt i, hvad vi allerede har i køkkenet. 




6. Lav kødfrie dage


Jeg elsker vegetarretter! Gerne en eller flere gange om ugen vælger jeg at sætte vegetarretter på menuen. Jeg elsker alt fra falafler, humus og andre bælgfrugter til tykke supper spædet op med fløde. Blot fordi det er vegetarmad, behøves det ikke være kedeligt! Jeg giver gerne inspiration til nye vegetarretter her på bloggen.





7. Fyr op for krydderierne


Krydderier er ikke dyre, til gengæld giver de masser af smag til dine retter. Prøv at lav alt fra chili con carne, chicken tikka masala, wokretter, boller i karry eller falafler. Jo mere du fyrer op for krydderierne, desto flere smage får du i spil, og din mad bliver langt mere levende! 


Rigtig god fornøjelse. 

Hvad er dit bedste tip til at spare tid og penge på madlavningen? Kommenter gerne neden for :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar