Søg i denne blog

torsdag den 2. oktober 2014

Hvad jeg allerede nu har lært i Aberdeen #1




Så fik jeg igen tiden til at blogge lidt. Jeg har lige afsluttet et hyggeligt FaceTime-opkald med mor, far og Anders. Jep jeg har high-tech forældre, der smider mig op på fjernsynet, så hele familien kan snakke med mig, selvom jeg sidder i et andet land. Fantastisk tradition siden jeg rykkede til KBH i 2012. Læste i går et blogindlæg om ting, man genkender, når man bor i et andet land, som gør, at man føler sig hjemme. FaceTime-opkald er et af dem for mit vedkommende.

Talte også tidligere på aftenen med fodboldtossen, og jep han har lige booket 2. hold flybilletter tur-retur Kastrup-Aberdeen (jubi!). Han lander igen i Aberdeen d. 29. okt. og bliver en hel uge frem ;) 

Men nu til pointen med dette oplæg. Jeg har allerede nu lært, at der kulturelt set er lidt forskelle på at være dansker og skotte. Nøj, hvor er de kære skotter høflige, og jeg tager det allerede til mig.
Hvordan jeg i København ville bede om en Cafe latte, og hvordan jeg bliver betjent;
Mig - "Jeg vil gerne bede om en Cafe Latte"

Eller endnu mindre høflig i KBH
Mig - "En lille Cafe Latte"
Ekspedienten - "Ellers andet?"

Ekspedienten - "Her, det bliver xx kr."
Mig - "Tak"

Mig i Aberdeen - "Can I have a regular Cafe Latte, please?"
Ekspedienten, mens en anden laver min bestilling - "Would you like anything else?"
Mig - "No thank you"
Ekspedienten - "That is xx GBP, please"
Hun modtager pengene
Ekspedienten - "Thank you"
Mig, der får bytte penge retur - "Thanks"

En af mine skotske venner, Johnny, studerer blandt andet svensk, og noget af det første han lærte var, at man på svensk ikke har et ord for please. Man siger blot tak. Ja, vi (mig selv inkl.) kan virkelig lære noget i forhold til høflighed.

En skotsk veninde fra Glasgow har så tyk dialekt, at første gang hun fortæller mig, at hun læser historie, forstår jeg overhovedet ikke, hvad pigen siger. I Glasgow udtaler man nemlig ikke H'et, kan jeg sige jer ;) Haha det er ikke kun os fra udlandet, der til tider kan være svære at forstå.

I Aberdeen og generelt i hele Storbritannien så skriver man noter i hånden, når man sidder til undervisning. Sidst jeg gjorde det var reelt set i en matematiktime tilbage i 2. g eller en fysiktime i 3. g, hvis jeg ikke husker helt forkert. Jeg har nu taget det til mig, og det skærper helt klart min koncentration. Jeg spurgte en af de skotske studerende, om hvorfor han skrev i hånden. Han svarede, at han havde et oldtidsfund af en bærbar derhjemme, og den slæbte, han altså ikke med ;) Jeg som ellers er vant til hele forelæsningslokaler, der er fyldt op med lysende æbler. 

Valuta. Jep, pundet står i kurs ca. 9,5 i forhold til danske kroner. Jeg ganger beløbene hurtigt i mit hoved med 10, også bliver jeg lykkelig, når jeg ser beløbene ikke er så høje på kontoen som frygtet ;) Hold nu op hvor har de mange mønter, og hvor har jeg allerede nu en kæmpe bunke pence liggende. Flere steder, særligt på campus hvor jeg tilbringer en stor del af min tid, har mange af butikkerne valgt ikke at tage imod dankort, visa eller nogle andre former for kreditkort. Jeg som altid bruger mit dankort i Danmark. Jeg har næsten aldrig har kontanter på mig. Busserne i Aberdeen tager kun imod det eksakte beløb, som busbillettens pris lyder på. De giver ikke byttepenge retur. Jeg bruger sjældent bussen, da 3,5 pund for en dagsbillet i længden bliver lidt dyrt, og jeg kun har ca. 15-20 min. gang til campus igennem en smuk park =)
Billederne oven for er fra Seaton Park, som jeg går igennem hver gang, jeg går i skole. Billederne er taget på en smuk solrig dag tidligere på ugen

I Skotland sælges der ikke alkohol efter 22. Den regel studsede jeg lidt over i starten, men nu syntes jeg egentlig, det er ret smart. Du skal være 18 for at købe alkohol, hvilket er helt okay, når min 23 års fødselsdag snart nærmer sig ;) Er depoterne af alkohol, tomme stopper festen jo bare. Pubs lukker kl. 12 på hverdage og 1 i weekenden, det er dog oftest endt med en bustur hjem til en køkkenfest. Alt i alt er Skotland fantastisk. Den 7. oktober er det præcis en måned siden, jeg tog herover. Mit fitnessmedlemskab i Fitness world mindede mig om, at der er 78 dage tilbage, til min pause ophører. Det betyder 78 dage mere i det skotske eventyr. Fantastiske mennesker. Fantastisk humør. Societies. Fest. Studie. Smukke accenter. Ja, alt i alt nyder jeg det. 

Håber I nyder september derhjemme. Jeg har det godt, og det håber jeg også, I har. 
Godnat og sov godt fra Aberdeen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar