Søg i denne blog

søndag den 15. december 2013

Osso Buco


























Er der en ret, som straks minder mig om at være hjemme hos mine forældre, så er det: Oso Buco. :) Min mor er mester i denne ret, og jeg kan sjældent nøjes med en portion, når den står på bordet. ;)

Blogindlæggene har i december været få af flere årsager: 1. Min computer blev sendt til tælling for en uges tid siden, og jeg forventer den tilbage fra reparation anytime now, 2. Den 9. december startede min eksamensperiode med den første 3-døgns gruppeeksamen.

I morgen går det igen løs med en 48-timers individuel eksamensopgave. Wish me luck!
Men nok om computer-breakdowns og eksaminer, her kommer opskriften på osso buco til 2 personer:

2 stk. osso buco
1 dåse flåede tomater
70 g. tomatpure
½ liter grøntsagsbouillon (du kan også bruge okse)
1 gulerod
1 fed hvidløg
1 løg
1 dl. vodka
Olie til at stege i

Først brunes osso bucoerne, gerne en af ad gangen i lidt olie ved medium varme. Herefter tages de op og lægges på en tallerken. I mellemtiden hakkes løg, gulerod og hvidløg fint. Løg svitses herefter i samme gryde, som osso buccoerne blev brunet i. Der tilsættes muligvis lidt mere olie, så løgene ikke brændes på. Løggene svitses til, de er klare. Hvidløg og gulerod svitses med i få minutter. Herefter tilsættes vodkaen, og grøntsagerne får lov til at simre i vodkaen, til alkoholen er fordampet. Det tager ca. et par minutter. Osso Buccoerne lægges tilbage i gryden, gerne med grøntsager både under sig og ovenpå. Dåsen med de flåede tomater og grøntsagsbouillon hældes over. Der skal være så meget bouillon, at det lige dækker osso bucoerne. Nu skal det blot have lov til at simre i mindst 2½ time. Den første time lod jeg retten simre under låg, så væsken ikke fordampede. :) Jeg serverede Osso bucoen med kartoffelmos, gremolata og kogt broccoli. Gremolataen bestod af revet citronskal, finthakket hvidløg og finthakket persille.
Simreretter bliver aldrig kønne, men de er og bliver noget af det mest velsmagende, hvis du spørger mig. ;)
Kan I alle have en dejlig søndag derude.
- Sille

Hvilken ret minder dig om at være hjemme?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar