Søg i denne blog

mandag den 2. december 2013

Efterårsrisotto :)

Jeg har en svaghed for italiensk mad. Jeg elsker pasta i lange baner, tørret skinke, pesto og ikke mindst risotto. :) I fredags lavede jeg denne simple, men supersmagfulde risotto hjemme hos mine forældre. Her kommer opskriften:
3 dl risottoris
1 løg
2 fed hvidløg
1 gulerød
2 pastinakker
1 porrer
1 glas hvidvin
Ca. en håndfuld revet parmesan
Salt og peber
Olivenolie af god kvalitet, dvs. Ekstra jomfruolivenolie
Ca. 1 liter hønsebouillon
1 smørklat smør (så stor som du ønsker ;))

Sæt to gryder på komfuret. En til at lave selve risottoen i, og en til at holde bouillonen varm i. Hæld hønsebouillonen op i den ene gryde, og lad den simre ved lav varme, mens du laver risottoen. Først hakkes grøntsagerne fint og svitses i lidt olivenolie et par minutter. Risene hældes også i gryden, og de svitses til, de er lettere gennemsigtige. Hvidvinen hældes på, og når alkoholen er fordampet, dvs. når vinen er kraftigt reduceret, begynder du så småt at tilsætte bouillonen. I starten må du gerne tilsætte bouillon, så det dækker risene og grøntsagerne. Det gør, at risene får lov til nærmest at koge i begyndelsen. Risene opsuger forholdsvist hurtigt væsken. Så snart bouillonen er opsuget af risene tilsætter du noget mere, indtil risene er færdigtilberedte. Til sæt mest bouillonen i starten. Jo længere du når i tilberedningen af risottoen, jo mindre bouillon behøves du tilsætte ad gangen. Slut af med at tilsætte ca. 1 dl. ad gangen. Det tager ca. 17 minutter. Risottoen er færdigtilberedt, når risene er møre. Til slut tilsætter du parmesanen og smørklatten, der begge er med til at jævne risottoen og give den endnu mere smag. Smag risottoen til med ekstra parmesan, salt og peber, til den smager præcis, som du gerne vil have den. Pas på hvor meget salt du tilsætter, da parmesanen i sig selv også er salt :)

Har du ikke lige hvidvin stående, kan det sagtens udelades. Grøntsagerne kan varieres i det uendelige. Det er blot årstiden og dit køleskabs indhold, der sætter begrænsningerne :) Har man en rest kylling, skinke, kalkun eller lignende kan det sagtens smides i sammen med grøntsagerne.

Jeg kan blot slutte af med at sige glædelig anden december fra Frederiksberg :)
Eksamen nærmer sig, men jeg nyder nu stadig at overspringshandle med at blogge i ny og næ, selvom jeg egentlig befinder mig på en læsesal. Jeg har udsigt til, at solen så småt går ned bag tagene, og metroen fiser afsted i et væk. :)
Livet er skønt, selvom vejret er koldt, og eksamen nærmer sig.
Jeg håber, at I vil prøve min risotto af. Det smager så lækkert, og det er enkelt at tilberede.
Ha en dejlig dag.
- Sille

Hvad er din ynglingsrisotto?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar