Søg i denne blog

mandag den 25. november 2013

"Fastfood" på den næsten sunde måde :)




I fredags stod den på aftensmad og bytur med studiegruppen. Aftensmaden bestod blandt andet af blomkålspizza med forskelligt topping. Inspireret af en opskrift fra nettet kaste Ida og jeg os ud i kunsten med at gøre blomkål til en sprød bund. Lettere sagt end gjort må jeg hermed konkludere, og fastfood kan jeg ikke helt kalde det, da kogning, blending og vridning af blomål kræver sin tid. Jeg syntes resultatet blev rigtig vellykket. :) Her kommer opskriften med ca. mål:
2 blomkålshoveder
260 g. revet mozarella
2 æg
2-3 dl. havregryn (gerne finvalsede)
Oregano
Salt og peber

Først koges blomkålshovederne, hvorefter de blendes, og til slut hældes over i et viskestykke og vriddes for væske. Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er man vrider dejen for væske. Blomkålsmosen, æg, oregano, havregryn, salt og peber mixes til en "dej". Pizzadejen smøres ud på to bageplader, og bages derefter 25 minutter ved 220 grader varmluft. Fyldet puttes herefter på pizzaen, og den bages igen ved 220 grader her i 20 minutter, før den er færdig.

De andre billeder viser, hvordan lig en kødsovs tidligere blogget om kan bruges først den ene dag til pasta med kødsovs, og den anden dag kan den bruges til en lasagne. :)
Alle tre retter er retter, som oftest finder sin vej til de danske spiseborde. Jeg vil igennem min blogging gerne slå et slag for, at det hverken behøves at være dyrt og besværligt at lave lækker og sund mad. :)
Kødsovsen passer sig selv, når alt er hakket og hældt i gryden. Jo længere tid den hygger sig på komfuret, desto bedre smager den. I mellemtiden kan man passende lave alle de andre praktiske ting, man også lige skal have ordnet, inden man roligt samles om aftenens måltid rundt om bordet og diskuterer dagens strabadser igennem. :)

Ha en dejlig aften - varme tanker sendes fra den snart 22 årige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar