Søg i denne blog

onsdag den 18. september 2013

"Den du ved nok"/"Fasterkage"



"Ja, den du ved nok?" svarer jeg, da min veninde spørger, hvilken kage jeg har bagt. Hun nikker indforstået. I min familie bliver den kaldt noget helt andet. Oftest er det min mor, der har bagt den. Hele familien elsker den. Mine fætre navngav den som små "fasterkage", fordi min mor ofte bagte den, og min tante havde fået opskriften af min mor. I mit hoved hedder den heller ikke andet end "fasterkage", og smagen af den bringer altid gode minder frem i hukommelsen.
Her kommer opskriften i alt sin enkelthed:

Selve kagen:
400 g. sukker
4 æg
450 g. mel
5 tsk. vaniljesukker
5 spsk. kakao
4 tsk. bagepulver (tilsæt mindre, hvis du ikke vil have en så høj kage, som der fremgår af billedet)
3 3/4 dl. mælk (jeg brugte denne gang a38)
300 g. smeltet margarine (eller olie)

Glasur:
200 g. smeltet margarine
7 spsk. vand
375 g. flormelis
3½ spsk. kakao
300 g. kokos
3 tsk. vaniljesukker

Sukker og æg piskes luftigt. Mel, vaniljesukker, kakao og bagepulver blandes skiftevis med mælken i dejen. Derefter blandes den smeltede margarine i dejen. Dejen hældes over i en smurt form. Jeg bagte kagen i et stort tærtefad. Den bages ca. 50 min ved 190 grader.
Alle ingredienser til glasuren røres enten i en foodprocesser eller i en gryde. Efter kagen er næsten nedkølet smøres glasuren ud over kagen, og herefter venter man blot et par minutter til glasuren har sat sig. Kagen kan herefter spises. Der er rigeligt med kage, så derfor må min studiegruppe også nyde godt af denne kageoverflod i det lille hjem i KBH.
Ha en dejlig dag.
- Sille

Ingen kommentarer:

Send en kommentar