Søg i denne blog

onsdag den 4. september 2013

Fantastisk frugttærte


Er hermed startet på studie igen, hvilket betyder masser af læsning, forelæsninger, holdundervisninger og ikke mindst en hverdag i KBH. Jeg har tilbragt størstedelen af sommeren i Jylland, og selvom jeg har nydt hvert et sekund, så er det nu dejligt at være tilbage i den pulserede storby igen. Inden sommeren gik på hæld, havde min mor fødselsdag sidst i august :) Det skulle selvfølgelig fejres, og det blev det med et eftermiddagsarrangement for hele familien. Jeg havde fået den ære at bage en lækker kage til dem alle, og lad os bare sige, at min hjemmebagte frugttærte var mindst ligeså populær blandt de ivrige familiemedlemmer som vandbakkelseskagemanden nede fra bageren var. :) Her kommer opskriften på den dejlige frugttærte, der helt sikkert skal laves igen:

Bunden består af tre dele, en lys kagebund, en marengs og en simpel vaniljecreme:

Kagebunden består af:
250 g. margarine
200 g. sukker
4 æggeblommer

De tre ovenstående ingredienser røres sammen.
Herefter vendes (ikke røres) 150 g. mel, 3 tsk. bagepulver og 2 dl. mælk i dejen.

Kagedejen fordeles i bunden af en smurt bradepande.

Derefter mixes marengsbunden:
4 æggehvide piskes først rigtig godt, hvorefter 300 g. sukker og 2 tsk. vaniljesukker vendes i de piskede æggehvider.

Marengsen fordeles ovenpå kagedejen i bradepanden.
Man kan vælge at drysse marengsen med hakkede nødder. Jeg valgte ikke at gøre det, men det er jo en smagssag.
Til slut så bages kagen i ca. 30 minutter i ovnen ved 200 grader.

Efter kagen er færdigbagt og afkølet pyntes kagen med en simpel vaniljecreme:
4 dl. fløde pisket til flødeskum
4 dl. cremefraiche
Flødeskummet og cremefraichen blandes sammen, og lægges derefter i et jævnt lag udover kagen.

Til allersidst pyntes kagen med årstidens frugter. Min kage ovenfor blev med assistance fra min veninde og min kæreste pyntet med blåbær, bananer og vindruer. Min mor lavede frugttærten nogle uger efter med jordbær, hvilket klart er at foretrække, når det vel og mærket er sæson :)
Tærten kan også pyntes med kiwi, ananas, hindbær osv. Kun fantasien sætter grænser :)
Ønsker alle en dejlig aften
- Sille



Ingen kommentarer:

Send en kommentar