Søg i denne blog

lørdag den 9. november 2013

Coq au vine :)

Lige en opskrift fra sidste madklub med pigerne i mandags. Jeg indrømmer det gerne... Retten er ligesom mange af de andre nylige indlæg på bloggen brun. Men jeg lover, at det er en af de lækreste, mest smagfulde og møre kyllingelår jeg har tryllet frem i det lille hjem på Frederiksberg :) Inden træning i mandags blev Coq au vine sat over, og den blev nydt i dejligt selskab. :) Aftenen sluttede af med hygge med daddelkugler, lakrids-tranebærsmåkager og film. Opskriften er til 3 meget sultne studerende. Her kommer opskriften:

4 løg
4 gulerødder
4 stængler bladselleri
3 hele kyllingelår
200 g. bacon
1 flaske rødvin
400 g. champignoner
Friske timiankviste
Salt og peber
Smør til at stege i
Evt. maizena udrørt i lidt mælk

Løg, gulerødder og bladselleri skæres i grove stykker. Kyllingelårene deles i under- og overlår, hvorefter de steges til gyldne i lidt smør. Derefter tages de op ad gryden. Baconen svitses og tages derefter op, hvorefter bladselleri, løg og gulerødder svitses i baconfedtet. Kyllingelårene lægges tilbage i gryden, hvor også timiankvistene også tilsættes. Til slut tilsættes retten rødvin, hvorefter retten skal simre 1½-2 timer. Jeg valgte at tage kyllingelårene op, og derefter blendede jeg saucen med en stavblender, og smagte saucen til med lidt salt og peber. Jeg jævnede saucen med en lille smule maizena udrørt i lidt mælk. Baconen tilsættes til slut lige inden servering og simres med igen få minutter før servering. Inden servering steges de hele champignonerne i lidt smør. Jeg serverede coq au vine ovenpå kartoffelmos med de smørstegte champignoner på toppen. Jeg vil blot slutte af med at sige: Velbekomme.
- Sille

Ingen kommentarer:

Send en kommentar