Søg i denne blog

lørdag den 2. november 2013

Porretærte :)

Gårsdagens aftensmad som i dag er blevet til dagens frokost er denne lækre tærte med en hjemmelavet bund og velsmagende fyld :) Er ikke så tit jeg kaster mig ud i en hjemmelavet tærtebund, men i går måtte jeg prøve. Tærtedejen blev en lille smule porøs, men den smager nu helt udemærket sammen med tærtefyldet. Jeg vælger altid at bage en hel tærte (da det passer med min tærteform ;) ), der i princippet kan mætte 4 personer, hvis den serveres med salat og brød til :) Min roomie har op til flere gange brugt tærte som en del af madpakken eller genopvarmet den dagen derpå.
Rester til frokost er jeg personligt kæmpefan af, så mon ikke det bliver et stort hit med tærte de næste par dage. Jeg vil de næste par dage gøre hende kunsten efter ;)
Her kommer opskriften:

Tærtedejen:
3 dl. mel (herunder 1. dl rugmel og 2 dl. hvedemel)
2 spsk. vand
125 g. fedtstof (brug smør, jeg havde ikke så meget smør i køleskabet, så jeg brugte en stor del olie, hvilket kunne have været med til at påvirke tærtedejens konsistens ;) )
½ tsk. salt

Tærtefyldet:
4 porrer
1 pakke skinke i strimler
3 æg
2 dl. surmælksprodukt (Jeg brugte A38, da det var det, jeg lige havde ved hånden)
Lidt olie til at stege i
Salt og peber

Alle ingredienser til tærtedejen køres på food processoren til tærtedejen samler sig, herefter lægges tærtedejen minimum ½ time i køleskabet. Tærtedejen kan med fordel samles med en grydeske og til slut med hænderne, men man skal blot passe på ikke at komme til at ælte den for meget. Tærtedejen trykkes derefter ud i en enten et tærtefad beklædt med bagepapir eller smurt med lidt smør. Jeg forbagte min tærtebund i ca. 15 minutter, inden jeg smed fyldet oveni, men det kan man sagtens udelade at gøre. :) Man opnår en mere sprød bund ved at forbage tærtebunden. :)

Porrerne renses og skyldes for jord, hvorefter de skæres i ca. ½ cm. tykke skiver. Porrerne svitses herefter til de lige falder sammen på panden i lidt olie og krydses med salt og peber. Svits skinken med til slut.

Æg og A38 piskes til en homogen masse i en anden skål og krydses også med salt og peber. Til slut samles tærten ved at porrer-skinke-fyldet hældes op i tærtebunden, hvorefter æggemassen hældes oveni. Tærten skal derefter bage ca. 30 min ved 200 grader til æggemassen er fast :)

Man kan med fordel drysse revet ost (enten mozarella eller emmentaler) over tærten, inden den bages, hvilket er med til at give en endnu mere lækker overflade på tærten :)
Denne tærte er også et fint eksempel på, hvordan man sagtens kan lave velsmagende, lækker mad indenfor et rimeligt budget :)
Fyldet i tærten kan jo varieres i det uendelige. Mine personlige favoritter er udover denne tærte: broccolitærte med bacontern og pinjekerne, kartoffeltærte med persille og ost (en favorit hjemme fra mors og fars køkken ;) ) og spinattærte.

Har din roomie også en ret, hun brillierer med? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar