Søg i denne blog

lørdag den 9. november 2013

Fødselsdagsboller :)

Denne weekend befinder jeg mig i dejligt selskab hos bedste veninden og hendes kæreste i Aalborg. :) Her kommer endnu et oplæg på bloggen i dag. Vejret har ikke ligefrem vist sig fra sin bedste side i dag, så Lisa og jeg besluttede os for at bage boller. Min dejlige morfar har også fødselsdag i dag, så derfor den fine titel på blogindlægget i dag. Endnu et tillykke skal lyde herfra. Mine fødselsdagsboller er ikke nær så gode, som min morfars. Men jeg gav det et forsøg ;)

Her kommer opskriften, lettere inspireret af Karolines madapp:

75 g. smør
3½ dl. mælk
25 g. gær
1½ dl. vand
3/4 dl. sukker
1½ tsk. salt
ca. 550 g. hvedemel

Til pensling:
Mælk

Smørret smeltes i en gryde, hvorefter mælken tilsættes for, at blandingen køles ned til ca. stuetemperatur. Gæren opløses i vandet, før smørret og mælken tilsættes. Sukker og salt tilsættes derefter. Til slut røres melet i lidt ad gangen, indtil dejen er så fast, at den kan hældes ud på bordet. Til slut æltes den til en ensartet dej.

Dejen hældes tilbage i skålen. Dejen hæver under et klæde i ca. 1 time, før ca. 16 boller formes af dejen. Bollerne pensles med lidt mælk, før de bages. Man kan vælge at lade dejen efterhæve på pladen i ca. 30 min., før bollerne bages i ca. 15 min. ved 200 grader celsius. Vi valgte ikke at efterhæve bollerne i denne omgang, men det kan man med fordel gøre :) Bollerne kan også tilsættes en tsk. kardemomme for at give bollerne en mere krydret smag.
Bollerne nød vi friskbagte med smør til og med en dejlig kop kakao til. :) Jeg håber, I vil nyde at lave og spise bollerne ligeså højt, som vi gjorde. Ha en dejlig weekend derude.
Hvad bager du, når regnen siler ned?
- Sille

Ingen kommentarer:

Send en kommentar