Søg i denne blog

fredag den 1. november 2013

Fiskelasagne med spinat :)

I onsdags havde jeg en dejlig veninde på besøg, og selvom jeg var sent hjemme efter første arbejdsdag på mit nye studiejob og en sen holdundervisning, stod der lækker mad på menuen :)
Jeg har en stor forkærlighed for fisk, men på et SU-budget er det ikke altid det, som bliver smidt i indkøbskurven.
Jeg er igennem mit arbejde for Vilsund Blue blevet mere opmærksom på bæredygtighed og miljøvenlige produkter, hvilket er med til at påvirke mig i mine daglige valg af fødevarer. Jeg skal på ingen måde spille hellig, da jeg ikke vælger at købe alle fødevarer økologisk eller MSC-certificeret, da SUen sætter en økonomisk stopper for dette.
Køber jeg fisk, er det helst MSC-certificeret. Køber jeg æg, er de helst økologiske. Køber jeg grøntsager, er de helst fra Danmark, men har jeg en stor trang til at spise bananer, så ryger de i indkøbskurven. :) Man skal jo starte et sted, og jeg er på ingen måde er fanatisk med min kost eller mine indkøb, og bliver det nok heller aldrig. Min jyske opvækst har bidraget til en god omgang sund fornuft, hvilket gør, at jeg går op i sund kost og lækre råvarer, uden hverken at tælle kalorier eller at købe alt i en helseforretning. :) Alt med måde. Jeg har blot en filosofi om, at man sagtens kan leve sundt på et SU-budget :) Men nok om min personlige holdning om råvarer, her kommer opskriften på fiskelasagnen:

300 g. torsk
600 g. frossen spinat
Lasagneplader (gerne grove)
Salt og peber
200 g. revet mozarella

Bechamelsauce:
15 g. smør
2 spsk. mel
4 dl. mælk
Muskatnød
Salt og peber

Den frosne spinat optøs før brug i en gryde med lidt vand. Spinaten smages til med salt og peber, når den er optøet.
Bechamelsaucen laves ved at smelte smørret, og derefter hældes melet oveni. Der spises i smør og mel, indtil smørret har opsuget alt melet. Mælken tilsættes ca. 1/3 ad gangen, indtil bechamelsaucen begynder at tykne. Det tager lidt tid, men det er værd at vente på (trust me ;)). Bechamelsaucen smages til med rigeligt revet muskatnød, salt og peber.
Torsken skæres i ca. 2 cm. lange stykker.
Lasagnen lægges nu sammen med først lasagneplader i bunden, herefter masser af spinat, bechamelsauce og til slut torsken, og til slut endnu et lag lasagnepladen. Denne proces gentages til, alt torsken er fordel på ca. 3-4 lag. Gem en lille smule af bechamelsaucen til lasagnens top, da det er med til at bidrage til en blød og lækker afslutning. Drys 200 g. revet mozarella på toppen og bag lasagnen i ca. 35-40 min. ved 200 grader varmluft. Lasagnen kan ca. mætte 3 sulte studerende, eller man kan vælge at servere en lækker salat til, og så vil der være mad til ca. 4 personer.
Velbekomme
Hvad er din holdning til råvarer? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar