Søg i denne blog

lørdag den 24. august 2013

Blown away by a Blue Berry Pie



Min dejlige veninde Anna og jeg lavede en aften i sidste uge en fantastisk, uimodståelig og ikke mindst rigtig simpel blåbærtærte. Nogle gange er det simple, det der kan skabe en food-orgasmn... og hvis du får spist for meget en food baby ;) Der er taget udgangspunkt i Karolines opskrift på blåbærtærte i tærtedejen.
Opskriften på den lækre blåbærtærte lyder:

Tærtedejen:
150 g. hvedemel
75 g. stuetempereret smør
50 g. flormelis
1 sammenpisket æg
(Karolines skriver ½ æg, men jeg valgte at bruge et helt, da jeg ikke ville smide ½ æg. Stop spild af mad)

Fyldet:
500 g friske blåbær (kan erstattes med frosne)
Sukker

Smør til at smøre tærteformen

Tærtedejen samles hurtigt enten vha. en food processer eller med hænderne, og stilles derefter på køl i 30 min. Efter dejen har hvilet i køleskabet udrulles dejen, og for derfor en smurt tærteform med den udrullede tærtedej. Herefter hældes de friske blåbær ovenpå tærtedejen. Blåbær drysses med en lille smule sukker, inden tærten bages i ovnen ved 175 grader varmluft til tærten har gyldne kanter, i ca. 25 min.
Denne dejlige tærte serveres med en simpel lækker vaniljecreme lavet af halv creme fraiche og halv flødeskum samt vaniljesukker. :)
Velbekomme - Sille
Hvad er din ynglingsommertærte?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar