Søg i denne blog

torsdag den 8. august 2013

Hvidvinsdampede limfjordsmuslinger

SPONSORERET

En stor del af min sommer står i muslingens tegn so to speak. Min kollega (og gode veninde) Anna  og jeg er ude i det jyske sommerland for at vise, hvor lækkert og nemt det er at dampe blåmuslinger i hvidvin. Vi giver smagsprøver på de dejlige limfjordsmuslinger i forskellige Kvickly-butikker i Jylland her i august måned. Vores simple, ydmyge, men også særligt velsmagende opskrift vil jeg gerne dele med jer her:

1 glas hvidvin
2 løg
2 fed hvidløg
1 gulerod
2 spsk. olie
1,5 kg. Limfjordsmuslinger (svarer til en bakke muslinger)

Løg, hvidløg og gulerod hakkes i små tern. Herefter svitses de i lidt olie, og når løgene er lettere gennemsigtige, tilføjes hvidvinen. Blusset skrues op på fuld styrke. Hvidvinen skal lige have lov til at bruse op, før muslingerne tilsættes, og låget sættes på. Muslingerne dampes åbne, hvilket tager 5-7 minutter. Under dampningen rystes gryden et par gange, hvorved dampen fordeles i gryden. Er der nogle af muslingerne, der enten er lukkede eller ødelagte i skallerne efter dampningen, smides disse ud.
Bon appetit
Hvad er din bedste opskrift med de lækre limfjordsmuslinger?

2 kommentarer:

  1. Uhm !
    Skønt med et indlæg om blåmuslinger!! :D

    Moules er jo lækkert næsten lige meget hvordan de bliver tilberedt - dog også rå da!
    Men min favorit må altså være Moules marinières à la crème (lyder ikke så godt på dansk.... - muslinger med creme....)
    Det er i hvert fald sådan jeg helst spiser dem..

    De indeholder:

    2 kg Blåmuslinger
    2 skalotteløg
    1 selleri ( en lille)
    20 cl hvidvin - skal det være luksus en chablis
    60 cl creme fraiche (endelig ikke alt for meget)
    persille til ovenpå bagefter.

    - Og så et glas iskold hvidvin til !

    Tak for inspirationen! Ved godt hvad jeg skal lave i aften nu ;)

    Kh Josefine

    SvarSlet
  2. Hold op hvor lyder det lækkert Josefine :)
    Jeg er for glad for at kunne inspirere.
    Tak for at du vil dele din ynglingsopskrift på muslinger!
    Det lyder simpelthen så lækkert. Det må jeg prøve en dag.
    Kram Sille

    SvarSlet