Søg i denne blog

mandag den 26. august 2013

"Verdens bedste brød" ala Sille



Nu blev det min tur til at prøve kræfter med verdens bedste brød. Simpelt og lækkert. Jeg lavede den uden gryde, da mine forældres ovn har damp, hvis man sætter den på varmluft. Dvs. den damp der danner sig i gryden, danner sig uden gryde i en dampovn. Men nu til opskriften:

Gær på str. med en ært
5 dl vand
ca. 10 dl mel
2 tsk. salt

Gæren røres ud i vandet, inden melet og saltet tilsættes. Dejen røres på 2 minutter sammen med en grydeske, og skal derefter stå i køleskabet eller på køkkenbordet i 12 timer. Min stod på køkkenbordet ved stuetemperatur. Når dejen er færdighævet her, skal den over og hæve i en skål eller et fad, gerne beklædt med olie og/eller mel, så den ikke sidder fast. Her hæver den 1-2 timer. Ovnen skrues op på 250 grader ca. 30 min., før brødet skal bages. Herefter sættes det ildfaste fad, man bager brødet i ind i ovnen og opvarmes. Det opvarmede fad tages ud af ovnen, og dejen væltes i. Brødet bager i 30-45 min. Mit bagte i 40 min. Næste gang jeg bager det, vil jeg skrue lidt op for saltmængden og ikke mindst prøve at lave et låg af sølvpapir, da skorpen bliver knap så sprød, hvis brødet bages med låg, da der opstår vanddamp.
Har du prøvet at bage dette skønne brød?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar