Søg i denne blog

søndag den 20. oktober 2013

Hjemmelavet müsli :)

Er der et måltid, som betyder rigtig meget for mig, så er det min morgenmad. Morgenmaden er også i mange år blevet kaldt for dagens vigtigste måltid. Personligt er det vigtigt for mig at få min morgenmad og ikke mindst have tid til at nyde den, inden jeg starter en travl dag :)
Med P3 kørende i baggrunden nyder jeg gerne min morgenmad siddende med en kop varm te og min morgenmad. :)
Jeg har en særlig forkærlighed for mælkeprodukter om morgenen, og skal det være ekstra lækkert, så er müsli virkelig lækkert. Jeg har flere gange købt nogle rigtig gode varianter, men det er bare ikke nær så godt, som når man selv kan bestemme, hvad ens müsli skal indeholde. ;) Min müsli er sjældent den samme, da dens indhold varierer i forhold til køkkenskabenes indhold.

Her kommer dagens ret luksuriøse udgave med både mandler og mørk chokolade:
3 dl. ruggryn
2 dl. mandler
ca. 1 dl. solsikkekerner
2 spsk. honning
ca. 80 gram hakket mørk chokolade (70 %)

Først smeltes honningen på panden. Herefter ristes ruggrynene i honningen, hvorefter mandlerne ristes med. Til slut tilsættes solsikkerkerner og rister med lige kort, inden hele blandingen hældes over på en bageplade med bagepapir. Müslien bages ved ca. 110 grader i ca. 30 min., hvorefter jeg skruede varmen op på 150, og herefter fik müslien ca. 15 min. mere. Müslien bliver rigtig lækker sprød og brun, når den ristes kort ved høj varme til sidst. Müslien skal afkøle, inden man blander chokoladen i.
Man kan udelade chokoladen for en mere sund udgave af müslien. Jeg kan også klart anbefale at tilføje enten tørrede tranebær, tørrede dadler, tørrede abrikoser eller rosiner, hvilket også tilføjer en lækker sød dimension til müslien :) Ønsker man en mere sød honningristet müsli, kan man sagtens tilsætte mere honning.
Selvfølgelig skal man ikke spise chokolade dagligt i sin morgenmad, men engang i mellem er det efter min mening rigtig dejligt at forkæle sig selv engang i mellem :) Jeg nyder selv min müsli ovenpå A38 om morgenen eller som et mellemmåltid hen på eftermiddagen. Held og lykke med at eksperimentere i køkkenet med müslien :)

Hvad gør du for at forkæle dig selv lidt i løbet af en travl uge?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar