Søg i denne blog

fredag den 18. oktober 2013

MARKUS GRIGOS LAKRIDS OG TRANEBÆR SMÅKAGER :)


I går aftes måtte jeg lave disse lækre småkager fra Markus Grigo. Tilbage i foråret 2012 smagte jeg dem for første gang, da jeg var med til at stable til velgørenhedsarrangement på benene på Suhrs Madakademi. Midt i bageprocessen i går gik det op for mig, at sommerhuset hverken ejede et decilitermål eller en køkkenvægt. Så blev gode råd dyr eller...

Jeg forsøgte mig med en mindre kop at sjusse mig lidt frem til målene i Markus Grigos opskrift. Puha den kære mand ville nok skælde mig ud for at lave hans opskrift på den måde ;) Jeg valgte også at bruge almindelig sukker og ikke rørsukker høhø. Det er jo næsten crime, hvis du spørger hr. Grigo, der sværger til rørsukker i kager ;) Men nogle gange må man tage chancer her i livet. Smagen blev helt i top, selvom målene ikke blev præcise. Men men men... hvor er de blevet flade. Jeg lærte på højskolen, at man ikke skal undskylde for sine resultater i køkkenet men blot at sige: "Det var meningen" :) Så ja det var meningen, at småkagerne skulle flade lidt mere ud og blive supersprøde ;)
Familien klager i hvert fald ikke over resultatet, og godt smager de :)
Opskriften kan findes på Suhrs Madakademis hjemmeside på følgende link: http://www.madakademietsmad.dk/vores-opskrifter/Markus-Grigos-lakrids-tranebaer-smakager/

Men du får den også her i min udgave inspireret af Markus Grigos opskrift:
500 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
30 g. lakridspulver (der står 60 g. i opskriften, men så syntes jeg personligt at lakridssmagen bliver overdøvende)
125 g. tørrede tranebær
375 g. smør
500 g. sukker
2 æg

Hvedemel og bagepulver sigtes i en røreskål. Tilsæt tranebær, lakridspulver og smør i små tern. Dejen køres på en røremaskine med vingen, ikke med piskeriset til, smørret er rørt ud. Eller gør som jeg gjorde i går aftes i sommerhuset i mangel på røremaskine. Findel smørret med til det ikke kan mærkes mere. Herefter tilsættes sukker og æg. Røremaskinen skal kun køres til dejen lige har samlet sig. Det er meget vigtigt, så småkagerne forbliver sprøde efter bagningen :) Man kan også ælte dejen forsigtigt og samle den hurtigt i hånden. Dejen deles i mindre klumper og rulles til pølser i ca. 1 cm. tykkelse. Læg pølserne i fryseren eller på køl til de er helt hårde. Forvarm ovnen til 180 grader varmluft. Skær pølserne ud i ca. 1 cm. tykke skiver. Læg småkagerne med et lille mellemrum på bagepladerne beklædt med bagepapir. Småkagerne flader normalt en lille smule ud. Bag småkagerne i 8-10 minutter. Kagerne opbevares bedst i lufttætte kagedåser. :)

Held og lykke med bagningen af de lækre småkager, flade eller ej :)
- Sille

Ingen kommentarer:

Send en kommentar