Søg i denne blog

tirsdag den 22. oktober 2013

Hurtige, simple og dejlige gulerodsboller :)

Er der noget, jeg elsker, så er det at bage. Det nyder både min studiegruppe og min roomie rigtig godt af :) I søndags smed jeg en hurtig dej sammen, der blev til disse fine gulerodsboller med rugkerner. Jeg fik supergod respons på bollerne både fra både et par af pigerne fra studiegruppen og fra min roomie i søndags. Har vist også lovet studiegruppen jeg medbringer nybagte boller i morgen. Nok om glæden ved at servere bagværk for andre, her kommer opskriften:
50 g. gær
7 dl. vand
2 dl. rugkerner udblødt i kogende vand
2 groftrevede gulerødder
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
4 spsk. olie
ca. 800 g. hvedemel

Gæren opløses i vandet, hvorefter de revne gulerødder puttes i. Rugkerner, salt, sukker og olie blandes i. Melet blandes i lidt ad gangen, til man opnår en forholdsvis lind dej. Dejen hæver i ca. et par timer, og bollerne sættes derefter på en bageplade beklædt med bagepapir. Gulerodsbollerne bages ved ca. 200 grader i 15-18 minutter, til de er gyldne på toppen og i bunden. :)
Hvilken opskrift på bagværk falder altid i god jord hos dine veninder? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar