Søg i denne blog

mandag den 28. oktober 2013

Kalvekoteletter med korngotto og rødvinssauce :)

Ja, selvom lørdagen var primært præget af tømmermænd ovenpå fredagens bytur, var der dømt roomiehygge i lejligheden. :) Menuen stod på lækre kalvekoteletter med korngotto med svampe og rødvinssovs. Jeg må indrømme, at det er første gang, jeg både laver rødvinssauce og kornotto, men det bliver helt sikkert ikke sidste. Her kommer den simple fremgangsmåde:

Korngotto med svampe:
30 g. tørrede, blandede svampe (udblødes i ca. 45 min før brug)
1 løg
2 fed hvidløg
1 gulerod
2 dl. spelt forkoges ca. 15 minutter
1 liter hønsebouillon
Parmesan
Olivenolie

Først hakkes løg, hvidløg og gulerod, hvorefter det ene løg svitses i lidt olivenolie. Derefter svitses hvidløg og gulerod med, hvorefter speltkernerne svitses. Herefter varmes bouillonen op i en anden gryde, hvorefter der hældes lidt bouillon over speltkernen ad gangen. Efterhånden som speltkernerne opsuger bouillonen, tilsættes mere bouillonen. Der går ca. 15 min., før korngottoen er næsten er færdig. Få minutter inden korngotten er færdig tilsættes de udblødte svampe. Efter svampene er blevet svitses med nogle få minutter, er korngottoen færdig.

Rødvinssauce:
1 løg
4-5 dl. bouillon (jeg brugte hønse, men opskriften anbefalede okse)
5-6 dl. rødvin
5 spsk. balsamico
Salt og peber
1 spsk. smør
Olivenolie

Evt. lidt maizena rørt ud i vand til at jævne sovsen

Løget svitses i lidt olivenolie, til de er gyldne. Balsamicoen hældes på, hvorefter den skal reducere, til den har en sirupkonsistens. Det tager ca. 10 min. Salt og peber kværnes over løgene. Rødvinen hældes på og reduceres til ca. en tredjedel. Til slut hældes bouillonen over, hvorefter saucen igen skal reducere til en tredjedel. Saucen jævnes med lidt smør og smages til med salt og peber. Ønsker man en tykkere sauce, kan man jævne den med lidt maizena udrørt i vand, hvilket jeg også selv gjorde. Brug max. ½ tsk. maizena.

Kalvekotellerne:
2 stk. kalvekoteller a 180 g. stk.
Olivenolie og smør
Salt og peber
Kalvekotellerne krydses med salt og peber, og steges 4-6 minutter på hver side på en brandvarm pande i lidt olie og smør.

Uhm det var virkelig en lækker ret, som jeg håber, I vil prøve af derude eller få inspiration af :)
Ha en dejlig mandag.
- Sille



Ingen kommentarer:

Send en kommentar